Uppgifter: Ny satsning på Gamla Ullevi - kostar 20 miljoner

Gamla Ullevi har länge varit föremål för diskussioner kring dess framtid, men redan nu pågår omfattande investeringar för att modernisera arenan. Inför de kommande säsongerna i allsvenskan och superettan satsas över 20 miljoner kronor på att förbättra både publikupplevelsen och säkerheten.
– Det här är en viktig investering för utvecklingen av arenan, säger Henrik Jutbring, evenemangschef på Got Event, till Fotbollskanalen.
Storsatsning på LED-teknik
Den mest iögonfallande förändringen på Gamla Ullevi blir installationen av nya LED-skärmar inne på arenan – en investering på cirka tolv miljoner kronor.
– Publikupplevelsen kommer bli annorlunda och bättre. Vi får ytterligare ett LED-band runt arenan, vilket gör att Gamla Ullevi tar ett språng jämfört med många andra arenor, säger Jutbring.
För klubbarna innebär detta även ökade möjligheter till kommersiella intäkter genom förbättrad exponering av reklambudskap. IFK Göteborg, Gais och Örgryte IS deltar i finansieringen av LED-skärmarna, men deras ekonomiska åtaganden regleras över tid via rörliga avtal.
– Klubbarna är medfinansiärer av LED:en, men vi vet inte utfallet förrän vi kört modellen några säsonger, förklarar Jutbring.
Säkerhetsförbättringar och bättre publikupplevelse
Utöver LED-installationen investeras även 7,5 miljoner kronor i uppgraderat skalskydd, där fasaden förstärks för ökad säkerhet och förbättrad estetik.
– Det är både för att göra arenan säkrare och snyggare, säger Jutbring.
Dessutom läggs ytterligare 1,5 miljoner kronor på förbättringar för publiken, bland annat mindre justeringar för att höja komforten på arenan.
Totalt sett landar vårens renoveringar på strax över 20 miljoner kronor, där Got Event själva står för kostnaderna gällande skalskydd och publikinsatser.
Succémattan får fortsatt toppbetyg
En av de största förbättringarna på Gamla Ullevi inför säsongen 2024 var den nya hybridgräsmattan. Tidigare år har kvaliteten på gräset varit en stor utmaning, vilket tvingat klubbar att flytta sina hemmapremiärer.
Men den nya mattan har fått toppbetyg, och enligt Jutbring rankas den nu som en av de bästa i allsvenskan – i nivå med planen på Eleda Stadion i Malmö.
– Vi gjorde en stor investering i en ny matta i fjol, och det föll väldigt väl ut. Det finns inget som pekar på att årets matta inte skulle hålla samma kvalitet, säger han.
Gamla Ullevis planskötare Jan-Olof Lungberg förbereder just nu uppstarten av planvärmen, och enligt Jutbring finns det ingen oro för att några matcher ska behöva flyttas i år.
– Det var helt andra förutsättningar tidigare när vi hade en gammal matta. Nu finns det ingen oro från mitt håll – och inte heller från kollegorna, säger han.
Bättre dialog om arenaavtalen inför säsongen
Förra året var det nära att IFK Göteborg och Gais stod utan arenaavtal strax innan allsvenskan drog igång. Men i år har förhandlingarna mellan klubbarna och Got Event påbörjats betydligt tidigare.
– Vi började diskussionerna redan innan sommaren. Klubbarna var med på vår styrelses strategidag i augusti och sedan har vi haft kontinuerliga samtal, säger Jutbring.
Han ser med optimism på att arenaavtalet ska vara klart i god tid innan säsongsstarten.
– Jag är optimist. Det har varit en annan dialog i år med fokus på utvecklingsfrågor, säger han.
Med en förbättrad gräsmatta, nya LED-skärmar och omfattande uppgraderingar på Gamla Ullevi går Göteborgs fotbollsklubbar en spännande säsong till mötes – i en arena som moderniseras för framtiden.
Publicerad 2025-02-13 10:33 av fotbollnews.se